وزیر ارتباطات: ایران بزودی در بین ۲۰ کشور برتر سرعت اینترنت ثابت قرار می‌گیرد-راهبرد معاصر

وزیر ارتباطات: ایران بزودی در بین ۲۰ کشور برتر سرعت اینترنت ثابت قرار می‌گیرد

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با فراگیری اینترنت فیبرنوری در بین مردم، به زودی ایران در بین ۲۰ کشور برتر در جهان از نظر سرعت اینترنت ثابت قرار خواهد گرفت.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۴۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳ در سفر یک روزه خود به کرمانشاه در جلسه‌ بهره‌برداری از پروژه‌های ارتباطی در این استان که به صورت ویدیوکنفرانسی در محل پارک علم و فناوری انجام شد، اظهار کرد: اتفاقات بسیار خوبی در حوزه ارتباطات در دولت شهید جمهور شکل گرفت که پروژه‌های فیبر نوری به عنوان یک یادگار از این دولت خواهد ماند؛ با این گستردگی که پروژه فیبرنوری در حال انجام است، این پروژه بزرگترین پروژه ارتباطی تاریخ کشور است.

 وی توضیح داد: در هر استان حداقل یک اپراتور دوم برای پیاده‌سازی پروژه فیبرنوری در شهرها وجود دارد؛ در شهر کرمانشاه، اپراتور آسیاتک فعال است و امیدواریم با رقابت بین این اپراتور و مخابرات، هر۲ بتوانند خدمات بهتری را برای هم‌وطنان فراهم کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد خانوارهای شهری کشور دسترسی به این فناوری دارند، افزود: تا آخر امسال این عدد به ۷۰ درصد خواهد رسید؛ امروز شرایطی فراهم شده که پس از درخواست، ظرف یک ماه سرویس اینترنت فیبرنوری برای متقاضیان فعال می‌شود.

وی با اعلام اینکه برای پیاده‌سازی پروژه فیبر نوری در شهر کرمانشاه بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و به اندازه یک کشور مانند عمان کار تخصصی در آن انجام شده است، بین کرد: باید این مسیر تا اتصال آخرین ساختمان در کشور به اینترنت از طریق فیبر نوری ادامه یابد.

۴۰ درصد خانوارهای ایرانی به فیبر نوری دسترسی دارند

زارع‌پور با اشاره به تفاهم نامه‌های امضا شده با شهرداری‌ها برای اجرای پروژه فیبر نوری، گفت: در بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ شهر، روند اجرای پروژه بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد است و در مجموع ۴۰ درصد خانوارهای شهری دسترسی به این فناوری دارند.

وی ادامه داد: این ریل‌گذاری در دولت شهید جمهور شکل گرفت؛ چه بخواهیم از سرویس خارجی یا داخلی استفاده کنیم باید این زیرساخت باید وجود داشته باشد؛ این بزرگراه پرسرعت ارتباطی در حال حاضر شهر به شهر در حال افتتاح است.

دولت رییسی صنعت فضایی کشور را زنده کرد

وزیر ارتباطات در ادامه به موفقیت‌های دولت در صنعت فضایی اشاره کرد و گفت: کار بزرگ دیگری که در دولت رئیسی اتفاق افتاد زنده کردن صنعت فضایی کشور است؛ از سال ۸۸ تا پیش از دولت سیزدهم در کل دوازده پرتاب ماهواره‌ بر به فضا اتفاق افتاد و این درحالیست که در دوره سه ساله دولت رئیسی دوازده پرتاب انجام شد.

وی اضافه کرد: این پرتاب‌ها لازمه تست محموله‌های فضایی و ماهواره‌ها هستند؛ در حال حاضر فضا به یک آزمایشگاه فضایی برای ما تبدیل شده است و می‌توانیم ماهواره‌های تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را با ماهواره‌بر صد درصد ایرانی در فضا قرار دهیم.

زارع‌پور همچنین از پرتاب سیزدهمین ماهواره و ثبت رکوردی جدید در این عرصه طی روزهای آتی خبر داد.

وی در ادامه به افزایش تعداد سایت‌های نسل چهار و ۴.۵ از سی‌ وسه هزار ۴۰۰ عدد به چهل‌ و چهار هزار عدد اشاره و اظهار کرد: ۲ هزار سایت نسل پنج در کشور وجود دارد که امروز هفدهمین سایت استان افتتاح شد؛ تا آخر سال تلاش ما این است که تعداد سایت‌های نسل پنج را به ۶ هزار عدد برسانیم.

او همچنین از رایزنی با شرکت‌های وارد کننده گوشی و تولیدکنندگان خارجی برای فعال کردن نسل پنج اینترنت خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه اینترنتی متصل هستند و امیدواریم سه درصد باقی‌مانده تا دهه فجر به اینترنت متصل شوند.

زارع پور در پایان خاطرنشان کرد: در کمتر از ۳ سال، هشت هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و سه هزار روستای زیر ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده‌اند؛ این پروژه‌ها نه تنها زیرساخت‌های ارتباطی کشور را بهبود بخشیده، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشور ایفا کرده است./ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده